lördag 12 december 2009

Vem bestämmer vad som är rätt eller fel?



Idag har det varit bakning i en kreativ anda med mina goa bonusbarn. Det blev lussekrabbor, lusseboxhanskar, lussemaskar, lussebokstäver och några vanliga lussebullar. Härligt goda blev de också!
Var på julbord igårkväll och sitter här och förundras över hur fantastiskt det är med alla dessa personligheter som jag lär mig massor utav. Förundras också över hur härligt det är att se att vi behövs allihop var och en på sitt sätt för att få det till en helhet. Olika former och olika personligheter...vem bestämmer vad som är rätt eller fel?

Lördag 8 juli 2006
Sitter ute kl 6.45, varmt men mulet, fåglarna kvittrar, skatorna skrattar eller rättare sagt väsnas, hummlorna surrar. Det är mycket hummlor.
Jag sitter under kastanjen och förundras över hur stora löven är. Det prasslar i löven utav vinden.
Nu kommer det lite regn. Lite näring till allt som växer så att vi får mer energi.
Förut skurade jag köksgolvet och badrumsgolvet. Iförd endast en morgonrock stod jag på alla fyra i köket och gråt över allt som händer. Lovade Gud att jag aldrig mer skulle klaga på att skura golvet bara jag fick leva.
Märkligt, för 20 år sedan var jag nyfiken, glad och sprallig... Vad fort tiden har gått...Först idag ser jag på saker med samma nyfikenhet igen...
Varför går inte vuxna barfota? Varför kallas vissa växter för ogräs? Vem bestämmer det? Varför stressar jag när tid inte finns? Varför finns det fattiga när det finns överflöd och åter överflöd?
"På kvällen"
Var till Strömstads Alternativa Mässa där jag träffade en kvinna som tog kontakt med var och ens skyddsängel eller guide. Hon sa till mig att min guide stod bakom mig och puttade mig i ryggen. Jag hade fastnat och måste gå framåt. Det var en Amazonaskvinna, stor och storbystad. En krigare!
Fräckt när jag senare läste att andarna tar den form som man behöver eller litar på.
Åter till stugan på kvällen där jag tog mig en tur ner till havet. Njuter av att sitta på det varma berget och bara titta utöver havet.
När jag gick hem så satt Janina och väntade på mig vid vägkanten. Gullunge!

Söndag 9 juli 2006
Var en tur till Strömstad. När vi kom till stugan var det färdiga våfflor där. Mums! Åkte en tur till pappa på vägen hem, där åt vi tårta. Var inte länge hos pappa. Kände mig rastlös och orolig. Väl hemma gick jag ut och gick. Stämde träff med Inga i lekparken. Hennes mamma Gudrun hade gjort lite naturmedicin till mig. Gulligt!
När jag mötte Inga i skogen då kom det vågor med känslor. Tårarna bara rann!
Har säkert glömt att skriva något viktigt men då får jag ta det imorgon.
Känner mig lugn men vet inte varför.

Måndag 10 juli 2006
Nu är det kväll och jag har varit på NÄL idag. Det är cancer jag har.
Efter att ha pratat med kirurgen Karin Wångblad så blir det så att jag tar båda brösten. Karin påpekade att det är ett stort ingrepp. Men när jag frågade om jag har något att säga till om så svarade hon att naturligtvis har jag det. Karin protesterade inte över mitt beslut. Känner mig helt säker. Den tanken att jag skulle ta båda brösten kom som en klar blixt, utan tvekan!
1. det blir ojämnvikt
2. svårt med proteser
3. fult
Jag har aldrig gillat mina bröst och nu med facit i hand är det ju lite sent att ändra på det nu.
Har pratat med de jag ska prata med idag.
Ska vara ärlig nu och skriva att jag är riktigt trött!
Jag älskar mig själv!

2 kommentarer:

  1. Det är helt fantastiskt att få "följa" dig genom din svåra tid... Tack för att du delar med dig med båda kloka och svåra tankar.. kram

    SvaraRadera
  2. Hej gumman!
    Önskar dig och din underbara familj en härlig fortsättning på julen!!
    Ta väl hand om varandra...

    Massvis med kramar
    Marianne

    SvaraRadera